Saade tillbaka på hemmaplan


– En stor jävla popakt på en och en halv timme.

Så beskriver Eric Saade sin arenaturné "Pop explosion" som på fredag har premiär på Idrottens hus.

– Jag begärde att premiären ska vara i Helsingborg för det är min hemstad. Man vill ge saker tillbaka till sin hemstad och jag älskar Helsingborg.

Han utlovar mycket dans och ös kombinerat med en spektakulär ljusshow.

– Det finns en anledning till varför showen heter "Pop explosion". Det kommer att smälla, säger han.

Nöjesredaktionen träffar Eric Saade i Stockholm. Han har fullt upp med förberedelser inför turnén.

– Vi håller på och repar dygnet runt inför turnén. Att få göra en arenaturné har varit en dröm sedan jag var liten, för allting kan anpassas efter mig, säger han.

Eric Saade har skräddarsytt showen åt sig själv. Han har ritat scenen på egen hand och han har med sig sitt eget folk.

– Mina dansare är alltid med och mitt liveband har jag haft i två år. Vi är tajta och har jobbat ihop länge.

Förberedelserna tar sin tid. En vanlig dag vaknar Eric Saade vid nio-tiden, drar till replokalen och är inte hemma förrän klockan elva på kvällen.

– Det är den jobbigaste perioden. När man väl är på plats på turnén är det bara roligt. Jag jobbar mot att få göra det roliga, säger han.

Nog låter det kul.

– Man bara nyper sig själv i armen när man står på en konsert inför en massa människor. Fan vilket coolt jobb jag har.

Intresset kring Eric Saade finner inga gränser. När vi träffar honom har han dussintals autografjägare efter sig.

– Det är klart att det är uppståndelse. Förhoppningsvis för att folk gillar min musik. Jag kommer aldrig att klaga, den dagen man börjar göra det kan man lika gärna lägga ner, säger Eric Saade och tillägger:

– Sen är jag noga med privatlivet och blandar inte ihop det med mitt artisteri för det har inget med det att göra. Är man så hård som jag är har man inga problem med det.

Hur som helst kan han inte leva på gamla meriter. Med arenaturnén höjer Eric Saade ribban ytterligare.

– Så jobbar jag alltid. Jag är aldrig nöjd. Att över huvud taget göra en arenaturné i Sverige är väldigt sällsynt. Det är ett litet land, men jag följer min dröm och gör en arenaturné ändå.

Rent hantverksmässigt handlar det om att hålla farten uppe i den en och en halv timme långa showen.

– Att dansa i det tempot och sjunga samtidigt är extremt krävande. Tekniskt vet jag att jag klarar det. Förväntningen på mig är att klara det fysiska, säger Eric Saade.

Vilka låtar kommer du att köra?

– Jag har tagit låtar från alla mina tre album. Mest från "Volym 2" så klart, men även gammalt material. Jag har valt ut mina favoritlåtar och de som jag tror att mina fans vill höra mest.

Turnén håller på till slutet av april. Sedan väntar promotion utomlands.

– Att kommer in i ett nytt land är som att börja på ruta ett. Helt plötsligt är det som när jag var 15 och blev signad i Sverige.

/Jennifer


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0