Eric Saade vet vad han vill


Popmusik och att vara populär – Eric Saade vet vad han vill. För två år sedan slog han igenom och nu tar han sin musik till nya nivåer. På onsdag kommer hans första arenaturné Pop Explosion till Växjö.
– Målmedveten är det första jag får höra när folk beskriver mig, säger popartisten Eric Saade.
Och målen uppnår han. Melodifestivalen var ett sådant, den tävlingen vann han. Nästa mål var en arenaturné, den pågår nu.
– Det var sjukt att jag fick åka till Eurovision och börja karriären på det sättet. Jag hade hur roligt som helst men för mig är det avklarat, jag känner att jag redan har tagit steget vidare och skrivit så mycket bra musik i år som har klarat sig utan Melodifestivalen.
Den musiken samlar han i sin nuvarande turné. Att ge sig ut på den säger 21-åringen är det största beslutet han någonsin tagit.
– En arenaturné är inte så vanligt i Sverige. För första gången kan jag anpassa allt efter mig, jag har ritat scenen jag ska stå på, och då blir det väldigt personligt och anpassat. Man kan säga så att för första gången kan jag visa hur bra jag är, säger han.
Precis som Eric Saade älskar pop och gör pop, så är det här en popturné.
– Jag kommer att ha en decibelmätare som ligger på scenen.
Jublet och applåderna måste komma upp till popexplosion, när de når den röda linjen så kommer det smälla uti helvete och då kommer jag in på scenen. De måste leverera för att jag kommer ut på scen.
Om de inte skriker tillräckligt högt?
– Äh, det tror jag att de gör.
– Publiken ska vara högst inblandad hela tiden, de är en så viktig komponent i konserten.
Jublar publiken tillräckligt högt i Teleborgshallen på onsdag så utlovar artisten musik, dans, ljudshow och ljusproduktion. Allt designat av honom själv.
– Jag älskar att skapa saker, det är fan ett beroende. Sen om det är en show, rita en scen eller att skapa en låt, att skapa saker det älskar jag.
För att förstå kärleken till skapandet och popen gör vi en snabb återblick. Eric Saade var under skoltiden den som alltid dansade på skoluppvisningarna, som 13-åring upptäcktes han av ett managementföretag och när han var 15 år fick han sitt första skivkontrakt.
Efter gymnasiet flyttade han till Stockholm för att satsa på musiken.
– Det var en lång väg, men det var kul. Det var nog också det som gjorde att när jag väl slog igenom så hade jag så mycket erfarenhet och visste vad jag skulle göra.
Eric Saade är professionell. Musiken är lika mycket en passion som ett yrke. Han säger att hans handlingar är genomtänkta och härnäst väntar utlandet där han har skrivit kontrakt i ett tjugotal länder. Och en internationell karriär vill han ha.
Inför turnépremiären berättade hans management att alla numera kan få chansen att träffa honom genom så kallade backstagepass för 1 495 kronor. Beslutet väckte ramaskri, särskilt bland artistkollegorna. Eric Saade svarade kritiken med att det är så här det går till utomlands och att hans internationella fans efterfrågar möjligheten, och därför är det just så här han vill göra.
 För är det något som kännetecknar honom, så är det att han gör som han själv vill.
– Jag kan bara vara mig själv, det är mitt ansvar, då är jag en bra förebild.
– Det spelar ingen roll vem jag träffar, jag är alltid likadan. Det är väl det som gör att folk tycker om mig, att jag alltid är mig själv.
Teleborgshallen, Växjö, onsdag 11/4

Vilka ska till växjö?
/Jennifer

Kommentarer
Postat av: Elin.<3

JAG! Har vip i växjö<33333333333333333333

2012-04-06 @ 13:17:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0