Eric lättar på sitt hjärta

Från en slitsam separation till att återupptäcka glädjen. Eric Saade släpper i dagarna albumet ”Forgive me” - hans mest personliga platta någonsin.
 

Det har gått två år sedan förra albumet, ”Eric Saade vol 2”. På uppföljaren ”Forgive me” har Eric Saade testat sig fram till ett nytt sound - där han vågar visa upp en mer privat sida av sig själv.

- Det är min mest personliga platta. Det har hänt mycket de senaste två åren, både privat och musikaliskt. Jag har fått ut det i musiken, säger han.

På titelspåret ”Forgive me” ber Eric Saade ursäkt med orden ”Treated you wrong and I hate it, behaving so bad I guess that I was jaded. So sorry my lady”. Albumet är den första efter det uppmärksammade uppbrottet från sångerskan Molly Sandén.

Efter en tre år tillsammans gick paret skilda vägar i början av januari förra året.

- Plattan heter ”Forgive me” av en anledning. Jag ska inte gå rakt på sak, man får lyssna själv och relatera till det man hör. Jag sjunger om mitt dåvarande förhållande. Från att vara i en relation till att man blir singel och inte vet vad man ska göra, till att man blir glad igen. Man kan säga att det går från misär till att man bli lycklig igen.

TT Spektra: Skulle du beskriva tiden efter uppbrottet som misär?

- Nja, det är svårt att säga. Men jag var inte lycklig och då skrev jag mycket av de lite mörkare låtarna på plattan. Jag har skrivit om saker som har hänt mig själv.

Eric Saade är ovan vid att skriva personliga texter. Han har tidigare inte har känt sig riktigt mogen berätta om sina egna upplevelser.

- Det är alltid läskigt att gå in på det personliga, man blir väldigt blottad. Folk kommer att ställa frågor, det vet man om när man skriver sådana låtar. Men det är också de låtarna som blir bäst. De som lyssnar kommer att kunna relatera till låtarna eftersom att andra, precis som jag, har haft upp- och nedgångar. Jag tror att det gynnar albumet att vara så ärlig.

På Eric Saade Family, hans officiella webbcommunity, kan fans ta del av bilder, chatta med varandra och diskutera sin idol för drygt 30 kronor i månaden. Eric Saade har en av Sveriges mest trogna fanskara som alltid är redo att försvara honom.

- De står upp för mig. När det händer saker under jobbiga perioder, som det jag har skrivit om på albumet, har de stöttat mig. Det är gött att ha människor som älskar det jag gör och pushar mig. Det är inget man vill ta för givet, säger han och fortsätter:

- Det är fansen som driver mig, utan dem är jag ingenting alls.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0