Ny biografi

Tre album på två år skulle få de flesta att skaka på huvudet. Att släppa två av dessa inom loppet av ett halvår skulle rent av betraktas som galenskaper. Eric Saade är en av de starkast lysande stjärnorna på vår skandinaviska popscenen. Han är killen som skakade om musikbranschen med sina täta skivsläpp, och blev tack vare detta otroligt folkkär här hemma i Sverige.

På radion spelas fortfarande singeln ”Hotter Than Fire” på högvarv, men Eric tänker inte vila förrän hela Europa fått ta del av hans musik. Förra året var Eric ute efter ett samarbete med den amerikanska sångerskan Dev. ”Det var i samband en promotionresa i London som jag såg henne på brittisk tv, och jag kände direkt att jag ville samarbeta med henne. Jag var så sjukt exalterad att min manager fick lugna ner mig!”

När vi [Eric, Jason Gill och Julimar Santos] sedan skrev och skickade iväg ’Hotter Than Fire’ till hennes team på Universal i Los Angeles visade det sig att de verkligen älskade låten, så allting föll på plats direkt!”

Så arbetar en artist som snabbt vunnit flertalet priser, bland annat fyra Scandipop Awards. Efter att det framgångsrika debutalbumet sålt guld, bestämde sig Eric för att släppa uppföljarna ”Saade Vol.1” & ”Saade Vol. 2” med sex månaders mellanrum. Framgångarna fortsatte, och båda skivorna klättrade snabbt upp till förstaplatsen på albumlistan samtidigt som de sålde platina.

Under tiden hade Eric snabbt blivit ett välkänt ansikte i Melodifestivalen tack vare tredjeplatsen 2010 med ”Manboy”, och inte minst efter segern året därpå med ”Popular”, som också resulterade i Sveriges bästa Eurovisionplacering dittills på tolv år (3:a). ”Popular” blev en stor hit över hela Europa och sålde dubbel platina i Sverige.

Under sin uppväxt i Helsingborg lärde sig Eric snabbt hur man fick upp folks uppmärksamhet, speciellt med tanke på att hans familj bestod av tio personer! ”Jag dansade och sjöng alltid i skolan, och jag var tidigt med och arrangerade de föreställningar som spelades under sommarloven. Det har liksom alltid intresserat mig. När jag var yngre gillade jag verkligen Bryan Adams och Michael Jackson., Senare kom även intresset för Backstreet Boys, ‘N Sync, Justin Timberlake och Robbie Williams, som i mina ögon är världens bästa entertainer. Det är också så jag identifierar mig, som en entertainer. Det känns som jag är född att underhålla, och det kanske är därför som jag älskar Michael och Justin”.

Vid 13 års ålder var Eric med i en lokal talangtävling, och som av en ren slump befann sig managern Tomas Lingman i publiken ”Han kom fram och snackade med mig efter mitt framträdande och sa att jag ‘kunde bli som Robbie Williams’. Det var där och då jag insåg att jag kunde satsa på musiken. Tomas är fortfarande min manager.”

2007 kom den första framgången. Som en del av popgruppen ”What’s Up”, hade Eric två singlar (‘Go Girl’ & ’If I Told You Once’) i toppskiktet på singellistan och även om bandet gick skilda vägar ganska snabbt värdesätter Eric tiden med bandet. ”Jag lärde mig massor. Allt ifrån att spela in i en studio,till hur man skriver professionella poplåtar och jag har jobbat med allt sedan jag var 15.”

Ett halvår senare hade Eric ett eget skivkontrakt med Roxy Recordings och släppte första singeln ”Sleepless” (som även finns med på debutplattan ”Masquerade”) men det var förstasingeln ifrån uppföljaren ”Saade Vol. 1”, som verkligen satte Eric på kartan. ”När jag släppte ‘Hearts In The Air’ började det hända saker utanför Sverige, och det var då jag fick skivkontrakt i utlandet. Skillnaden när jag själv skriver musik är att det låter mer internationellt, lite mer som sådan musik man hör på nattklubbar och jag tror att skivbolaget märkte av det.”

Om du frågar Eric om vad ”pop” betyder för honom, är han tydlig. ”Pop är ingen speciell typ av musik. Pop är bara ett samlingsnamn för något människor tycker om, och det kan verkligen låta hur som helst. "Jag älskar verkligen electro-pop, och jag tycker väldigt mycket om artister som Robyn, för vi arbetar på liknande sätt"

Det var just därför som idén att släppa två skivor under 2011 kändes självklar för alla inblandade.

”Jag hade skrivit väldigt många låtar, så jag tänkte bara ‘Varför inte?’. Skivbolaget gillade idén och sa ’om du känner att du har två kanonalbum - kör på!’. Under 2011 var Eric faktiskt den artist som sålde flest skivor i Sverige, även om man inkluderar utländska artister.

Efter att ha uppfyllt sina drömmar om en arenaturné i Sverige, siktar Eric nu mot nya topplistor och nya kreativa utmaningar.m ”Det känns naturligt för mig att skriva musik”, säger han. ”Att skriva musik åt andra artister är något jag vill göra någon gång i framtiden, och just nu har jag skrivit en del låtar, men jag känner att jag vill ha dem för mig själv.”

Den internationella karriären har också börjat bra. Efter ett samarbete med norska popstjärnan Tone Damli har han toppat listorna i grannlandet, både med singeln ”Imagine” och med sin egen ”Hotter Than Fire”. I Polen vann han två publikpriser under sitt första tv-framträdande (Sopot Festival), och ändå sedan den succén har den polska publiken velat ha tillbaka honom! 
 
Det här är den nya biografin på ericsaade.com :)
//J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0